Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   zamknij

Konferencja podsumowująca projekt

W dniu 27 maja 2014 r. w hotelu Ambasadorski w Rzeszowie odbyła się konferencja podsumowująca projekt pn. „Innowacyjny model utrzymania aktywności zawodowej podkarpackich nauczycieli gimnazjów w wieku 50+”.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele rzeszowskiego środowiska pedagogicznego oraz przedstawiciele organów prowadzących gimnazja na terenie województwa podkarpackiego. Zaproszeni przez organizatorów prelegenci przekonywali zebranych o konieczności zwrócenia uwagi na wynikającą z procesu starzenia się społeczeństwa konieczność wprowadzania działań ukierunkowanych na rozwój i doskonalenie nauczycieli gimnazjów powyżej 50 roku życia.

Jako pierwsza głos zabrała przedstawicielka organizatora – firmy BD Center – Pani Barbara Salwińska. Zaprezentowała zebranym istotę, cele i działania realizowane w ramach projektu pn. „Innowacyjny model utrzymania aktywności zawodowej podkarpackich nauczycieli gimnazjów w wieku 50+”. Przybliżyła także zebranym wypracowany w ramach projektu innowacyjny model mający na celu skuteczne utrzymanie aktywności zawodowej nauczycieli 50+.

O konieczności kształcenia przez cały okres aktywności zawodowej mówił Wicedyrektor Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli – Pan Stanisław Fundakowski. Zwrócił on uwagę zebranych, że aktualnie średnia wieku nauczyciela wynosi 45 lat, jednakże w wyniku obserwowanych zmian demograficznych już za kilka lat przekroczy ona 50 lat. Będzie to powodowało zwiększanie się różnicy wieku między uczniami i nauczycielami, co w konsekwencji może prowadzić do sytuacji problemowych. Pan Dyrektor zwrócił uwagę, że jedynym sposobem niwelowania ryzyka takiej sytuacji jest wprowadzanie skutecznej polityki kształcenia przez cały okres aktywności zawodowej nauczycieli, a nawet bardziej intensywnego powyżej 50 roku życia. Dyrektor Fundakowski w myśl zasady, że lepiej przeciwdziałać niż leczyć zwrócił uwagę zebranych, że działania niwelujące negatywne skutki zwiększającej się różnicy wieku między uczniami a nauczycielami należy podjąć już teraz.

Od diagnozy sytuacji demograficznej w Polsce rozpoczął swoje wystąpienie dr Paweł Hydzik z Katedry Metod Ilościowych w Ekonomii Politechniki Rzeszowskiej. Przedstawił on prognozy, które w perspektywie dziesięciolecia stawiają Polskę jako jedno z najstarszych państw w Europie. W obliczu tego problemu wskazał on na konieczność wprowadzania w zakładach pracy polityki zarządzania wiekiem. Jako autor wydanej w ramach projektu publikacji pn. „Dyrektywy do opracowania strategii zarządzania wiekiem w gimnazjach” przedstawił on także istotę, metody oraz szereg korzyści (zarówno dla szkoły, dla samych nauczycieli 50+ jak i dla uczniów i rodziców)wypływających z wdrożenia w placówce oświatowej strategii zarządzania wiekiem.

O swoich wrażeniach z prowadzenia szkoleń z zakresu wdrażania modelu utrzymania aktywności zawodowej nauczycieli 50+ opowiedziała trener biznesu – Pani Małgorzata Drozdowska. Podkreślała ona, że zdaniem uczestników szkoleń (dyrektorów, wicedyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli) nauczyciele 50+ dysponują licznymi atutami w stosunku do swoich młodszych kolegów. Ich wieloletnie doświadczenie pozwala szybko i trafnie ocenić sytuacje problemowe jakie mogą pojawić się w szkole. Również doświadczenie pozwala im na zachowanie zdrowego dystansu na linii uczeń-nauczyciel, a także rodzic-nauczyciel. Cechuje ich konsekwencja, solidność, lojalność oraz chęć dzielenia się swoją wiedzą z młodszymi nauczycielami. Pani trener wskazała także braki jakie dość często charakteryzują nauczycieli powyżej 50 roku życia: niska samoocena, odczucie niedocenienia ze strony kolegów, niski poziom obsługi komputera. Wszystkie te braki mogą być jednak wyeliminowane poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi, których przykładem jest wypracowany w ramach projektu model utrzymania aktywności zawodowej nauczycieli gimnazjów w wieku 50+.

Konferencja stanowiła doskonalą okazję do dyskusji na temat konieczności realizacji działań ukierunkowanych na zachęcanie nauczycieli do utrzymywania aktywności zawodowej również powyżej 50 roku życia.